Zintuiglijke prikkelverwerking

 

We hebben allemaal acht zintuigen, namelijk: ruiken, proeven, horen, zien, voelen, het inwendig gevoel, het evenwichtsorgaan en bewegingsgevoel. Al deze zintuigen zorgen voor onze zintuiglijke prikkelverwerking en werken de hele dag samen, zodat we goed kunnen reageren op onze omgeving. Wanneer de zintuigen niet goed samenwerken, is er sprake van een zintuiglijk prikkelverwerkingsprobleem (ook wel sensorisch informatieverwerkingsprobleem genoemd).
 

Bij een zintuiglijk prikkelverwerkingsprobleem komen prikkels te sterk of juist minder sterk binnen. Het kind neemt hierdoor informatie uit de omgeving rommelig waar, met als gevolg dat het kind anders reageert op de omgeving dan verwacht wordt. Dit heeft invloed op het gedrag van een kind wat anderen als vreemd of onaangepast kunnen ervaren. Wanneer een kind problemen heeft met de zintuiglijke prikkelverwerking kun je dit op verschillende manieren herkennen, zoals in motorische problemen, concentratieproblemen, bewegingsonrust, snel afgeleid zijn, snel boos zijn, problemen met de zindelijk worden of dagdromen. 

 

Tijdens de behandelingen besteed ik aandacht aan het stimuleren of dempen van prikkels waar een kind last van heeft. Wanneer de prikkels namelijk op een juiste manier gebruikt kunnen worden, kan een kind zich verder ontwikkelen. De behandelingen draaien niet alleen om contact met het kind, maar ook zijn/haar omgeving kan bijdragen aan deze ontwikkeling. Daarom geef ik ook graag praktische tips aan de ouder(s)/verzorger(s) en docenten van het kind, zodat zij deze toe kunnen passen in het dagelijks leven van het kind.

 

Een disbalans van de zintuiglijke prikkelverwerking kan bij alle kinderen (en volwassenen) voorkomen. Echter hebben bepaalde kinderen sneller last van een niet goed functionerende prikkelverwerking. Dit zijn kinderen met bijvoorbeeld AD(H)D, autisme, hoogbegaafdheid, angst en stress.